^Návrat
  
  
  

Dúhovú triedu navštevujú tieto detičky: Emka, Ninka, Laura, Paťko Ď., Pepo, Eliška, Adélka, Natálka, Filipko Ko., Matúško M., Matúško Mi., Paťko K., Deniska, Timko, Filipko Ka., Vierka, Andrejka, Denisko, Erik, Karinka, Janka, Lukáško

O malé dúhy sa starajú:

Ivetka Hrivnáková a Bc. Evka Pavlovová

86731730 138275327371123 7562040371358728192 n

Medzinárodný deň detí

MDD

Myšlienka medzinárodného dňa detí vznikla na Svetovej konferencii pre blaho detí ( World Conference for the Wellbeing of Children ) v Ženeve, v Švajčiarsku v roku 1925. Nie je úplne jasné, prečo práve 1. jún bol vybraný ako MDD. Avšak tento dátum je na svete najobľúbenejší, oslavuje sa vo viac ako 21 krajinách.

Na Slovensku sa slávi od roku 1952.

 

mdd1

MDD nech medzinárodný deň detí do srdiečok všetkých letí aby ako posol dobrý, deťom sveta úsmev stvorí.

Milé deti, z príležitosti MDD som Vám pripravila niekoľko aktivít, ktoré si spolu s vašimi rodičmi môžete uskutočniť.

 

PONDELOK:

https://www.youtube.com/watch?v=jIAPVADGhto  

DETSKÁ PÁRTY s ujom Ľubom vás určite poteší. Vypočujte si pieseň, zatancujte si, urobte si detskú párty. VESELO SA ZABAVTE, VEĎ MÁTE VEĽKÝ SVIATOK DETÍ– MDD.

https://www.youtube.com/watch?v=aED-Bt9aC4g

pokračujte a zabávajte sa na ďalšiu pieseň, mám pre Vás spomienkovú pieseň, na ktorú sme tento školský rok cvičili v školskej záhrade na olympiáde- TU JE!! ZUMBA KIDS – Elektronic Song – Minions.mp3    

https://www.youtube.com/watch?v=czS57delid4

UTOROK: Pri príležitosti spoznávania multikultúrnej odlišnosti už aj u predškolákov najjednoduchším spôsobom a hravo môžeme dávať podnety k tomu, čo spája ľudí ktorí vedľa seba žijú- našich susedov v regióne, škole, v štáte, v Európe, či vo svete.

Zahrajte sa s vašimi deťmi hru – SVET OKOLO NÁS – zaviažte deťom oči šatkou, vopred si prichystajte rôzne potraviny . Najprv budú ochutnávať jednotlivé potraviny a budú hádať čo to je, potom im vysvetlite, že svet a veci, aj potraviny z iných krajín, majú prepojenosť na náš každodenný život.

 

Banán –stredná a Južná Amerika / pôvodne stredná Ázia /

mdd2

Škorica – ostrov Cejlón

mdd3  

Pri škorici sa deťom opýtajte aj na vôňu J J

Čokoláda, alebo čokoládové kakao – západoafrické krajiny-Pobrežie slonoviny  

mdd4

Zemiaky – južná Amerika

mdd5

 Kešu oriešky – východná Afrika / Mozambik/

mdd6

Mohli by ste urobiť aj mapu prepojení Slovenska s inými krajinami cez potraviny, ktoré takmer každý deň využívame.

STREDA:

V stredu si najprv porozprávate o našich susediacich štátoch, ako napr. o Česku - vysvetlíte im, že máme podobný jazyk ktorému aj vďaka rozprávok dobre rozumiete. V rozprávke od českého spisovateľa Čapka „ O psíčkovi a mačíčke“ si deti vypočujú príbeh po slovensky -

https://www.youtube.com/watch?v=AhQEJ_xI91E

mdd7

 

A druhý príbeh si pozrú v češtine - O Šmoulínke s    https://www.youtube.com/watch?v=jdENNjhZC9Y  

mdd8

 

ŠTVRTOK: Deti v predškolskom veku sú „čisté“, bez predsudkov a bez nenávisti. Postoje ktoré si formujú získavajú napodobňovaním od nás, dospelých.

Cieľom multikultúrnej výchovy je vytvárať u detí základy pre zdravé sebavedomie, a sebaistotu, pre schopnosť byť samo sebou a zároveň sa prispôsobiť životu v sociálnej komunite - v kultúrnej a multikultúrnej spoločnosti.

Zahrajte sa s deťmi slovnú hru aj s obrázkami u „ Základy empatie“ , pri ktorej sa deti nenásilnou formou budú „ učiť“ empatie, solidarite a sociálnej komunite.

USILOVNÝ ČLOVEK – chudobný muž s vozíkom do zberu :

mdd9

1. Čo viete deti povedať o pánovi s vozíkom?..../ po detskej odpovedi im vysvetlíme, že ľudia v núdzi, ktorých možnosti sú úplne iné ako naše a ktorí sa usilujú malými krokmi zlepšiť svoj život, si zaslúžia našu úctu....,

 

2. Čo znamená byť usilovný?....

 

3. Ako sa vám darí stať sa usilovnými?

SUSED / SUSEDKA – z Vietnamu , dáme otázky deťom:

 

1. čo by ste vedeli povedať o našich susedoch? ....

 

2. čo robíte vy, aby ste boli dobrými susedmi?

mdd101

Poviete deťom, že závisí aj na nás ako sa budú cítiť naši susedia.

 

KAMARÁTKA / KAMARÁTI – kamarátka na invalidnom vozíku:

mdd11

 

1. Čo musia mať kamaráti, kamarátky rovnaké, nie je viditeľné....

 

2. Podľa čoho viete, že dievčatko by mohlo byť vašou kamarátkou...

 

3. Čo je dôležité na kamarátkach a kamarátoch ?

 

Určite Vaše deti budú pohotovo odpovedať, verím že ich pozitívne postoje k ostatným ľuďom, či už kamarátom, alebo chorému dievčatku na vozíku, Vás potešia milí rodičia J J

PIATOK: Keďže si potrebujú Vaše deti aj zaskákať, zašportovať, zahrajú sa hru „ Skákaná“, návod ako sa hrajú deti aj v ostatných krajinách sveta, Vám pošlem na triednu Dúhovú stránku messengeru.

A na záver naučte svoje deti aj niekoľko názvov v iných jazykoch :

 

Prajeme Vám krásne prežitie sviatku všetkých detí sveta, týždeň plný zábavy, radosti a zdravia. Nech sa každému z vás splní aspoň jeden veľký sen J J J

"Exotické zvieratká"

Ahojte naše malé dúhy, milí rodičia. Máme tu ďalší týždeň a s ním novú tému "Rozmanitosť sveta - Exotické zvieratká". Vedeli ste napríklad, že SLON je jediné zvieratko, ktoré nedokáže skákať ? Alebo vedeli ste, že ŽIRAFA má tak tak dlhý jazyk, že si s ním dokáže vyčistiť uši a je modro čiernej farby? Zviertá v Afrike sú veľmi zaujímavé, dúfame, že téma týždňa vás po baví a vy zažijete kopu srandy :)355adb8ea320eb5ed6aade676d5205c6

Maminka chcela zobrať malú ELENKU do zoologickej záhrady. No Elenka o zvieratkách nič nevedela a preto sa maminka rozhodla, že Elenku oboznámi zo zvieratkami doma. Pozrite sa, čo sa Elenka naučila o zvieratkách s maminkou do piatka a v sobotu hurááááááá do zooologickej záhrady :)

V pondelok si maminka s Elenkou pozreli rôzne knižky o exotických zvieratách. Elenka sa naučila správne zvieratká pomenovať, všetky zvieratká sú odlišné - menovala spolu s maminkou rôzne znaky zvierat, čím sa odlišujú od ostatných zvieratiek. Na youtube si spolu pozreli prezentáciu "Ako zvieratká navštívili ZOO" - https://www.youtube.com/watch?v=e-3BpjuO4Zc&t=93s.8868b6eaf48459bd3aa37b07ffe02381

Na záver si zaspievajte spolu s ELENKOU pesničku o "Exotických zvieratkách" - "Ja som slon, a preto nemám chobot" alebo "Dupe, dupe slon"- https://www.youtube.com/watch?v=zh_Wb48Tgso.

V utorok maminka oboznamuje Elenku, že exotické zvieratká nežijú len v Afrike, ale taktiež aj v iných krajinách. Pozrite si spolu obrázky a pomenujte, v ktorých krajinách žijú exotické zvieratká :)0e63862ce7d589425380ae82e8681202

5cd0561a1273b5264b4f26884e4953096c2b00c7226f202965825a49fb7793d3d277b25d2467a397a18c1b9fb9f6587efae6269ce420304a905ef642453765d26b983eec9b7b23bd1b1da8a500037da1

Po prezretí obrázkov a pomenovaní zvieratiek a krajín si maminka s Elenkou pozrela na youtube video o zvieratkách a zvukoch, ktoré vydávajú -https://www.youtube.com/watch?v=0IbhfImS64M.Spoločne identifikovali spôsob života zvieratiek, napodobňovali pohyb a zvuky zvieratiek ( lev, tiger, slon, opica, žirafa...). Na záver si si môžete spoločne zahrať pexeso s exotickými zvieratkami - hľadať dvojice zvierat podľa rovnakých znakov, menovať zvieratká, počítať páry.5c691b332b6e508b2c2b116dd6bda04cV stredu si maminka s Elenkou vytvorili pojmovú mapu "Stopy zvierat". Použili na to exotické zvieratká, ktoré mali doma. Zvieratká namočili do farby a pozorovali rozdiely v stopách, vytvárali cestičky.246cba7b64d72b87c98e1d959e5679d6Maminka s Elenkou si zahrala hru : "Porozprávaj príbeh o Slonovi" - maminka vymyslela svoj príbeh a Elenka svoj. Nakoniec sa na príbehoch pobavili, pomenovali si postavy, zápletku deja, záver príbehu. 

Na záver si prečítali hádanky o zvieratkách, správne a zreteľne vyslovovali všetky hlásky, zapamätali si hádanky. Uhádnete naše hádanky???? :) Pokúste sa rozdeliť slová z hádaniek na slabiky vytlieskavaním, určiť začiatočné písmeno slov.

Veľké uši, dlhý nos,

nie som žiadny horenos.

Ťažko ma tu spatríte,

bývam totiž v Afrike.

Kto som?

 

Ako slnko žltá som,

krk mám dlhší ako dom.

Teplo - to viem oceniť,

v ZOO ma môžeš navštíviť.

Kto som?

 

Nemám nohy, nemám ruky,

žiadnym hlasom nehovorím.

Ale jazyk ukazujem,

veľmi rád ho vypľazujem.

Kto som?09ae5e1284504642991e94800a24e2fa

Vo štvrok si maminka s Elenkou vytvorila vlastnú ZOO. Spoločne tvorili zvieratká strihali, lepili, maľovali, skladali.8696e49f9df205cfa242249799d70dbe8379ce5d60ba700303c33de57248a80588c372b146435f5bf0c5a6ffc8e6be21d100a88082a2a856f199b8f68a141359

Dúfame, že vaše výtvory nám ukážete a pošlete :) Aj Elenka ide po prádzninách do školy, preto aj ona si trénuje správny úchop ceruzky. Poslala nám grafomotorické listy, ktoré s maminkou robila.2f000e06967e0c7317415f3152e00f0c 

 

V prvom liste priraďovala mláďatká zvierat k číslam. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

807502736dc21b779929cdb0aee5fb29V druhom počítala exotické zvieratká a počet zapisovala číslom alebo guličkami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V piatok mamička s Elenkou si zopakovali názvy zvieratiek, zvuky zvierat prostredníctvom hry "KUBO POVEDAL" - zahrajte si ju, deti ju poznajú. Poviete: "KUBO POVEDAL ........POHYBUJ SA AKO HAD, KUBO POVEDAL.......NAPODOBNI LEVA.......Zostrojte si spolu ešte malú ZOO použitím drevených paličiek, plastelíny a umelohmotných zvieratiek :)4154283d5c1ed97262134cb8f7c9c8e7

Keďže Elenka už všetky zvieratká poznala, už jej chýbala iba jedna posledná vec. Keďže v sobotu mala ísť do ZOO - potrebovala super ĎALEKOHĽAD, s ktorým by videla všetky zvieratká :) zostrojte si svoj vlastný ďalekohľad a šup do ZOO :)b4d52b3ac55651b29d6f824151ea4b94

Prajeme vám krásny týždeň :) EVKA A IVETKA :)

ČÍM BUDEM ?

ČÍM BUDEM?  

Milé deti a rodičia, v tomto týždni sa budete venovať povolaniam. V téme - „Čím budem“ aktivity uskutočníte aj zážitkovým učením. Deti budú v úlohe dospelých a formou hry sa naučia niečo praktické z povolania, ktoré si zvolíte.

 

PONDELOK: Najprv sa porozprávajte so svojimi predškolákmi, aké vy máte povolanie a čo všetko vaše povolanie zahŕňa. Zahrajte sa na niektoré z povolaní, ktoré sú deťom blízke. 

cimbudem1

 

cimbudem2

Dieťa môže byť v úlohe dospelého-napríklad v hre na dopravu- policajtom, alebo šoférom, v hre na škôlku – učiteľkou-ľom, na záhradníka – záhradníkom, opatrovateľky, lekárom-kou, šoférom, poštárkou, výpravcom vlakov, kaderníčkou, - rodič ponechá dieťa nech sa realizuje, rozpráva a koná, pričom ho bude slovne usmerňovať aj v prípade že to bude potrebovať, alebo že by konal nesprávne.

 

V hre „SPISOVATEĽ-KA, bude dieťa vymýšľať príbeh, rozprávku o čomkoľvek, /môže to byť aj o povolaniach/. Rodič ju zároveň bude písať na papieri. Keď vymyslený príbeh zapíšete, môžete si spoločne nakresliť niečo z príbehu vášho dieťaťa- ilustrovať ho do malej podoby poviedky. Porozprávajte dieťaťu o spisovateľovi.

cimbudem3

UTOROK: Hádanky, sú metódy rečového cvičenia a sú deťom veľmi blízke. Vyvolávajú u nich zvedavosť, ale aj zároveň rozvíjajú ich predstavivosť , fantáziu, pamäť aj dobrú náladu. Prečítajte deťom najprv iba hádanku, keď ju uhádnu ,ukážte im aj obrázok hádanky.

     

Niekoľko z hádaniek o povolaniach:

cimbudem4

cimbudem5

cimbudem6

cimbudem7

cimbudem8

cimbudem9

cimbudem10

        

 

Okrem hádaniek sa môžete zahrať aj pantomimickú hru, kde si deti vyskúšajú napodobňovanie remesiel pohybom. Murárov napodobnia tak, že vezú imaginárny fúrik, nakladajúmateriály, stavajú domy atď., potom si zároveň precvičia písmenká na začiatku a konci slova v HRE:

 

„My sme dvaja remeselníci, ideme z ďalekej krajiny naše remeslo sa začína na písmenko M a končí sa na R“- (murár). Hru poznajú vaše deti. Pripomeňte im pravidlá a zahrajte sa s nimi. Ak je dieťa samé , bude text hry zmenený - „ Ja som jeden remeselník idem z ďalekej krajiny....“

 

 

STREDA: V stredu deti pohľadajú cestičky, ktoré sú na obrázkoch s kuchárom. vymaľujú každú cestičku inou farbou a zistia, ako sa dostanú zvieratká k správnemu autu.

 

https://sk.pinterest.com/pin/475481673135027503/

cimbudem11

cimbudem12

cimbudem13

 

Ako sa podarí poliať záhradníkovi kvietky, si deti vyskúšajú na našom obrázku. Deti už majú pracovné zošity doma, ktoré ste im priniesli zo škôlky a môžu si v nich cvičiť kedykoľvek grafomotoriku.

ŠTVRTOK:

 

https://www.youtube.com/watch?v=5W-jt6syFxY&t=23s

Vo štvrtok vám bude veselo s piesňou Mira Jaroša-Čím budem.

Po vypočutí piesni sa chlapci budú hrať na murárov tak, že si postavíte stavbu zo stavebníc, ktoré máte doma. Stavbu aj pomenujte. Ak stavebnicu nemáte, poproste rodičov o papier, pastelky, farby a z papiera povystrihujte tehly v tvare obdĺžnikov a nalepte ich na váš obrázok, dokreslite aj murára (návod máte v linku):  

 

file:///C:/Users/Iv%C4%8Da/Desktop/papierov%C3%BD%20mur%C3%A1r.htm

 

Dievčatá si vyfarbia a nalepia obrázok baletky (https://sk.pinterest.com/search/pins/?q=maketa%20baletky&rs=typed&term_meta[]=maketa%7Ctyped&term_meta[]=baletky%7Ctyped), alebo si môžu aj zatancovať na pieseň

 

https://www.youtube.com/results?search_query=Baletka

Dievčatá si zatancovali a čo s chalanmi ???

https://www.youtube.com/watch?v=QYkb6kZYthA

 

hudba a klip od Mira Jaroša vás minimálne pobaví a možno si aj niektorí zatancujete chlapci, prípadne zaspievate.

cimbudem14

 

PIATOK: Ako sa dajú vyrobiť chutné rožteky, alebo aj chlebík?

 

Tu je receptík: https://www.youtube.com/watch?v=whpAxNOH1To

 

Prípravu, miesenie, tvarovanie a nakoniec aj upečenie chutných rož

tekov sme už nestihli v našej dúhovej triede, ale veríme že tak milí rodičia urobíte s vašimi šikovnými deťmi doma. Tešíme sa, že nám pošlete obrázok ako ste cesto miesili, ako vám cesto kyslo, alebo ako ste tvarovali rožteky a potom nakoniec aj spapali. 

cimbudem15

 

 

DOBRÚ CHUŤ!

Veríme, že ešte s nami zotrváte a my sa budeme tešiť-Vaše Ivka a Evka.

 

cimbudem16 

"Mamka, ocko ľúbim vás"

Milí rodičia :) Máme tu opäť ďalší týždeň. Tento táždeň chceme vám rodičom ukázať ako vás máme radi a ako vás ľúbime :) Skúste si s nami spraviť nejaké aktivity, ktoré detičky určite potešia a veríme, že vás tiež :)fd9858306b35b251dd3f8d928ee2d917V pondelok nás čakajú nasledujúce aktivity:

1. Zacvičme si spolu :) - zahrajte si spolu na rocvičenie telíčka aktivitu "Cukor, káva, limonáda"- zavolajte maminu, ocka, bračeka, sestričku či starých rodičov. Pevne veríme, že sa spolu zasmejete :) Potom si pozrite obrázok "Cvičenie jogy"- pokúste sa vybrať niektoré cviky a prvky z priloženého obrázka. Nezabudnite, že rozcvička je veľmi dôležitá.f9229e54f386d1433b11dcf0c70464e904f173c984d9fbbb7311696ff29ffa292. Ako iste viete milé detičky, vaše maminky mali v nedeľu sviatok "DEŇ MATIEK"- vypočujte si príbeh Martinky, ktorá chcela, aby jej maminka prežila nádherný deň a podostávala krásne darčeky od jej milovaných detí (https://www.youtube.com/watch?v=loDTwDP_bQc).Pokúste sa odpovedať na otázky:

- Ako príbeh začal?

- Pomenuj mená postáv z rozprávky...

- Čo vymyslela Martinka s jej bračekom Adamkom, aby si Janko nevšimol, že rozbili jeho darček pre maminku?

- Kto bol z detičiek najmladší?

- Kto bol najstarší?

- Vyšla nakoniec pravda najavo?

- Čo spravila Martinka, aby jej braček Janko odpustil?

- Čo spravil Adamko, aby mu braček odpustil?

- Ako rozprávka skončila? 

Dúfam, že sa vám rozprávka páčila.Martinka vymyslela naozaj originálny darček pre maminku "Nahrdelník z cestovín". Tak my sa pokúsime vyrobiť "Náramok pre maminku"- ktorý budete mať spoločný - určite sa potešíte :) :) :)710765371e18763377a4714b28525e41V utorok nás čakajú nasledujúce aktivity:

1. Pokúste sa milé detičky vyriešiť pracovný list. Tri mamičky išli na nákupy, každá maminka kúpila inú látku a ušila pre seba a svoju rodinu oblečenie s rovnakej látky. Pospájaj členov rodiny, ktorí ku sebe patria s odevom z rovnakej látky.884a643aebf0137b85c991e542c218a9

2. Ako druhá aktivita nás čaká krásna básnička "Pre mamičku" - poproste maminku, aby vám ju prečítala, snažte sa zreteľne vyslovovať všetky hlásky a slová, skúste  povedať aj nadpis básničky, krásne sa ukloniť a recitovať s úsmevom pre svoju maminku :) Neskôr si môžete básničku aj zaspievať. Určite si pamätáte pesničku "Moja mamka niečo má, niečo má, schovala to do sena, do sena...." - zaspievajte si, rytmizujte s orieškami, s vareškami, s kamienkami... Pokúste sa slová z pesničky aj dramaticky predviesť :)382ffbea23f305938ac52873879a0ebd

V stredu nás čakajú tieto aktivity:

V stredu nás čaká pracovný deň milé detičky. Hneď ráno, ak to dovolí počasie, zoberte mamku, ocka nech s vami nazbierajú ploché kamienky primeranej veľkosti :) Keď už budete von, môžte si zahrať hru "NA SOCHY"- tú hru veľmi dobre poznáme :)eee9891a6a3d53b1bd96e11eb280a98a

fe03c7eb3d9ac77b0c4696a713294d17Maminku aj ocka máme veľmi radi a preto im vyrobíme niečo pekné. Na výber som vám vybrala niekoľko nápadov, ktoré by ste mohli využiť. Napríklad: vyrobiť pohľadnicu, odkaz z drevených paličiek, srdiečko z vlny či dieťaťko v perinke, kde si deti trénujú jemnú motoriku a zápästie.A samozrejme nesmieme zabudnúť na nazbierané kamienky - deti môžu otáčať ruky, prsty, či maľovať maminku, ocka. Nechajte deti pracovať samostatnejšie. Dúfame, že sa nám s výtvormi pochválite:)8a925ecf08afb07754760c70cbc98d9bccd8f46421016a5601dca58a1ce443309e3d33caf92c502bcbdea926be506ae180f4fd15c0c76f70d744770bf1be32a1cfac3eed51aca19095377ef4ee3b768d

Vo štvrtok nás čakajú tieto aktivity:

Spoznávame písmenko O. Povedzte si slovo RODINA - nachádza sa písmenko O v tomto slove? Pokúste sa vymyslieť nejaké slová, v ktorých sa nachádza písmenko O- (rožok, ropucha, strom, otec...). Poproste maminku alebo ocka, aby vám na plech nasypali trochu múky...trénujte písmenko písaním do múku, potom ceruzkou na papier - prechádzajte po písmenku viacej krát. Až potom si vyskúšajte písmenko v pracovnom liste:)cef26c75ea251ad64396beba4c3746c4

Keďže ste teraz boli s maminkou a ockom doma, určite ste si všimli, že majú veľa práce. Skúste im pomôcť. Poupratujte si hračky, pomôžte maminke umyť alebo utrieť riad, skúste povysávať svoju detskú izbu, poutierať prach, povedzte maminke, nech vám ukáže ako musí napríklad triediť bielizeň - (svetlé, tmavé, biele, farebné oblečenie..) Určite sa maminka poteší:) KpQNChGRPDu11kQp2 fyA Upratovanieunnamedvhodne domace prace pre deti maria montesori fb

V piatok nás čakajú tieto aktivity:

10 mája oslavujú sviatok maminky. Ale v piatok (15.5) sa oslavuje "DEŇ RODINY"5b66b64e65d65b9faafc07e7042a53d5Porozprávajte sa, čo pre vás znamená slová ako "rodina, domov, dom" - prečítajte si spolu básničku na obrázku, porozprávajte sa, kto všetko patrí do vašej rodiny. V básničke si môžete zopkovať písmenko "O" - zakrúžkujte všetky, ktoré nájdete:)

Nájdite si na youtube pesničku "Rodinka prštekov" - (https://www.youtube.com/watch?v=lruatkgxiHs&list=PL4hKJVKF-HK1Ay-p3qrB8OFWK_xwSnByA) a zaspievajte si spolu :)8fa60d091ab2bf47a34b5764edb4cb11A na záver si svoju nádhernú rodinku nakreslite. Nezabudnite na žiadneho člena - mamka, ocko, braček, sestrička:)1b0e1493aa696ed0e44976c4b9b2f97cPrajeme vám ešte krásny týždeň, sme tu pre vás a radi vám s čímkoľvek pomôžeme:)- Evka a Ivetka:) 

Cestujeme po modrej planéte - čo všetko môžeme navštíviť?

Cestujeme po modrej planéte 

  

čo všetko môžeme navštíviť?

  

Milé deti a rodičia, aktivity počas tohto týždňa zameriate na cestovanie po modrej planéte. Budete spoznávať deti rôznej národnosti, ich farbu pleti, porozprávajte svojim deťom aj o ich právach. Precestujte našu zemeguľu, spoznávajte deti z rôznych národov a kontinentov, porovnajte život vašich detí a aj ťažký život niektorých detí z planéty Zem.

 

PONDELOK:

 

1. Najprv sa porozprávajte so svojimi deťmi o tom, kto býva na planéte Zemopýtajte sa ich či vedia o deťoch ktoré majú inú farbu pleti ako my v Európe, napríklad ich kamaráti z Ázie - ich pokožka je sfarbená trocha do žlta. Deti v Afrike majú čiernu pleť a kučeravé vlasy, americké deti - potomkovia indiánov, teda aj indiánske deti majú sfarbenú pleť do hneda, deti  Austrálie - tam žijú deti všetkých farieb, ale pôvodní obyvatelia boli tmaví. Ľudia ako sme aj my z Európy, máme bielu pleť a vlasy rôznej farby.

 

Prostredníctvom obrázkov, určte z ktorej časti sveta pochádzajú deti:

 

https://www.google.com/search?q=obr%C3%A1zky+r%C3%B4znych+det%C3%AD+a+n%C3%A1rodnost%C3%AD&sxsrf=ALeKk03HhkF-  

 

2. Zahrajte sa hru na pocity:Vyrobte si z výkresu 2 smajlíkov – veselého a smutného. Rodičia si vopred pripravia aspoň 4 krátke príbehy, v ktorých budú situácie zo života detí rôznej farby pleti. 2 budú pozitívne a 2 negatívne. Po príbehu deti zareagujú smajlíkom, teda svojim pocitom z príbehu. Opýtajte sa detí, prečo to tak cítia.

 

Príklad :

Do nášho mesta Hnúšťa, sa za prácou prisťahovala rodina s Číny. Deti nevedeli po slovensky a aj napriek tomu začali chodiť do našej škôlky. Volali sa Li a Jun, dievča a chlapec. Pani učiteľka ich deťom v triede predstavila. Deti mali šikmé očká a jemne žltú pleť.

 

Kamil pani učiteľke zakričal, že sa s nimi nebude hrať, lebo im nerozumie...... DIEŤA ZAREAGUJE SMAJLÍKOM. Vysvetlí svoj pocit.

- Žofka chytí Li jemne za rúčku a ukáže jej domček pre bábiky ..... DIEŤA ZASE ZAREAGUJE SMAJLÍKOM.

 

UTOROK:

 

1. Nie každý sa správa ohľaduplne k deťom na svete, preto je dôležité hovoriť s deťmi  o ich právach. Mnohí ľudia, psychológovia skúmali reakcie rôznych detí na bábikách a ich farby tváre. Jedna bola biela a druhá čierna, po opýtaní  vysvitlo, že prevažná časť detí preferovala bielu bábiku a pripísala jej pozitívne vlastnosti, a že je aj lepšia ako bábika s čiernou pleťou. Aby deti nemali predsudky, vysvetlite deťom že všetky deti majú svoje rovnaké práva na našej planéte. Dajte deťom farebný papier, z ktorého si najprv vystrihnú, potom nalepia nových kamarátov-černoška a indiána. Kto rád maľuje, tak si vymaľuje ešte zemeguľu s deťmi rôznych národov. 

 

cernoch

 

2

 

3

STREDA:

 

1. Deti predstavujú budúcnosť ľudstva. Od vzdelania dnešných detí závisí osud ľudstva. Každý štát má záujem chrániť deti. Skutočnosť býva niekedy iná. Nefunguje to v chudobných krajinách. Porozprávajte sa s deťmi o možnosti vzdelania v chudobných krajinách a u nás. Deťom postupne navoďte pocit vďačnosti za možnosť vzdelania v MŠ, ZŠ atď. Opakom je príklad pracujúcich detí v menej rozvinutých krajinách. Deťom nezdôrazňujeme utrpenie detí, len porovnávame, pričom deti pochopia základné právo na vzdelanie.

 

(Na massengeri si nájdete tabuľky s obrázkami detských práv ako pomôcku pre rodičov)

 

Viete, že okrem práv, zákon o rodine určuje deťom aj povinnosti? Nech sa Vám pokúsia vaše deti povedať aké sú to povinnosti, ktoré neporušujú ich detské práva? (pomáhať a poslúchať)

 

2. Vypočujte si pieseň Simsalala 5 - svetadiely

 

https://www.youtube.com/watch?v=PPo-USPX0tw

 

Môžete si aj zatancovať, slabikou lala vyjadrite rytmus a melódiu piesne. Kto má doma bubny či tamtamy, zapojte ich do vášho hudobného koncertu J

 

Pohybom skúste napodobniť indiánov. Grafomotoriku si precvičte na indiánskom stane, na ktorom zakreslite podľa predlohy rôzne predkreslené čiary. Čiary a šikovnosť rúk môžete trénovať aj tvarovaním šnúrky či vlny.

 

4

 

https://sk.pinterest.com/ibrezinov/indi%C3%A1ni/

 

 

ŠTVRTOK:

 

https://www.montemother.com/wp-content/uploads/2016/11/karticky-narodnosti.jpg

 

1.Na tomto pracovnom liste nájdete Montessoriho kartičky na ktorých po stiahnutí papier rozstriháte na predkreslených častiach a deti sa zahrajú s nimi, pospájajú ich správne. 

 

5

 

V tomto májovom čase sa určite radi poprechádzate v prírode a popreskakujete napríklad malé pníčky, mláčky a skokmi a preskokmi si zdokonalíte svoje telesné zdatnosti a základné lokomočné cviky.

 

Na svete je veľa detí a na každé slnko svieti,

a každé si v srdci želá, aby bolo slnka veľa.

Dnes buď slnko pošta zlatá, pre chlapcov i pre dievčatá

pozdravy nes celým svetom, bielym, čiernym, žltým deťom.95378047 166132078100931 4456575795678150656 n

 

Tešíme sa, že ste naďalej s nami a prajeme Vám krásne májové sviatky.

Milé dúhy básničku sa pekne naučte a kto chce nám ju pošle na dúhovú skupinu :-)

 

 

Copyright © 2016. Ján Sabacký Rights Reserved.